حوزه علميه شهرستان خوي

 
 



تاريخ : چهار شنبه 23 ارديبهشت 1394برچسب:, | 12:53 | نویسنده : م.ش |

آیا میدانید : تعداد ۱۰۱۵۰۳۰ نقطه در قرآن بکار رفته است.

 

آیا میدانید : تعداد ۵۰۹۸ محل وقف در قرآن وجود دارد.

 

آیا میدانید : تعداد ۳۹۵۸۶ عدد کسره در قرآن بکار برده شده است.

 

آیا میدانید : تعداد ۱۹۲۵۳ عددتشدید در قرآن بکار برده شده است.

 

آیا میدانید : بهترین نوشیدنی که در قرآن ذکر شده ( شیر ) می باشد.

 

آیا میدانید : بهترین خوردنی که در قرآن ذکر شده ( عسل ) می باشد.

 

آیا میدانید : بزرگترین عدد در سوره صافات آیه ۱۴۷ آمده که صد هزار می باشد.

 

آیا میدانید : کمترین حرفی می در قرآن بکار رفته حرف ( ظاء) می باشد.

 

آیا میدانید : بزرگترین سوره قرآن دارای ۲۵۵۰۰ حرف می باشد.

 

آیا میدانید : تعداد کلمات سوره تکویر برابر با تعداد سوره های قران است.

 

آیا میدانید : سوره اخلاص به نسب نامه خداوند معروف است.

 

آیا میدانید : سوره حمد دوبار بر پیامبر نازل شده یکبار در مکه و یکبار در مدینه .

 

آیا میدانید : سوره عادیات منسوب به حضرت علی (ع) است.

 

آیا میدانید : در سوره نساء به قوانین ازدواج اشاره شده است.

 

آیا میدانید : آیه ای که سر بریده امام حسین (ع) در شام تلاوت نمود آیه ۹ سوره کهف می باشد.

 

آیا میدانید : در آیه ۶ سوره مائده مراحل وضو بیان شده است.

 

آیا میدانید : حضرت سلیمان نخستین شخصی بود که بسم الله الرحمن الرحیم نوشت.

 

آیا میدانید : حضرت موسی (ع) داماد حضرت شعیب (ع) بود.

 

آیا میدانید : حضرت ادریس (ع) اولین شخصی بود که لباس دوخت و خط نوشت.

 

آیا میدانید : پرنده ای که در دربار حضرت سلیمان (ع) خدمت می کرد (هدهد) نام داشت.

 

آیا میدانید : به حیوای که از طرف خدا وحی شد زنبور بود (آیه ۶۸ یوره نحل).

 

آیا میدانید :صحیفه سجادیه به خواهر قرآن معروف است.

 

آیا میدانید : رودکی، ناصرخسرو و حافظ شاعرانی بودند که در نوجوانی حافظ کل قرآن بودند.

 

آیا میدانید : سلمان فارسی اولین شخصی بود که سوره حمد را به زبان فارسی ترجمه کرد.

 

آیا میدانید : استاد محمود خلیل الحصری اولین کسی بود که قرآن را به روش ترتیل خواند.

 

آیا میدانید : قران دارای ۱۱۴ سوره است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۳۰ جزء است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۱۲۰ حزب است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۶,۲۳۶ ایه (نشانه) است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۷۷,۷۰۱ کلمه است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۳۲۳,۶۷۱ حرف است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۹۳,۲۴۳ فتحه است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۳۹,۵۸۶ کسره است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۴,۸۰۸ ضمه است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۱۹,۲۵۳ تشدید است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۳,۲۷۲ همزه است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۱,۷۷۱ مد است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۱,۰۱۵,۰۳۰ نقطه است.

 

آیا میدانید : قران دارای ۵,۰۹۸ وقف است.

 

آیا میدانید : قران در ۲۳ سال بر پیامبر نازل شد.

 



تاريخ : سه شنبه 22 ارديبهشت 1394برچسب:, | 19:15 | نویسنده : م.ش |

عکس های دیدنی

 

الحمد لله الذی هدانا لهذا و ما کنا لنهتدی لولا ان هدانا الله

 

 



تاريخ : پنج شنبه 3 مهر 1398برچسب:, | 14:8 | نویسنده : م.ش |

http://www.rasanews.ir/Images/News/Larg_Pic/15-5-1388/IMAGE633854463019613750.JPG

 

همه ساله حوزه های علمیه برادران در سه مقطع سیکل، دیپلم و مقاطع دانشگاهی تعدادی از برادران علاقمند را از طریق آزمون کتبی و مصاحبه برای تحصیل در حوزه های علمیه پذیرش میکند اما برخی از علاقمندان همواره از خود میپرسند با چه شرایطی میتوانند وارد حوزه علمیه شوند؟ امتحان کتبی و مصاحبه چگونه است؟ ورود به حوزه علمیه در چه مقطع تحصیلی مناسب است؟ تحصیل مقدمات در شهرستان بهتر است یا قم؟  تحصیل دوره های کوتاه مدت(سفیران هدایت) خوب است یا دوره های بلند مدت؟ آیا میتوان غیر حضوری در حوزه تحصیل کرد؟ سعی شده است بصورت کوتاه به این سوالات پاسخ داده شود.

 

 

 

چه کسانی میتوانند در حوزه تحصیل کنند؟

بقيه در ادامه مطلب



ادامه مطلب
تاريخ : چهار شنبه 29 مرداد 1393برچسب:, | 10:34 | نویسنده : م.ش |

 

عرفیات طلبگی از دیدگاه ایت الله مجتهدی تهرانی

 

 

 

 

استاد من در عرفيات، حاج شيخ علي اکبر برهان(ره) بودند. عرفيات غير از اخلاقيات است. ممکن است شخصي استاد اخلاق باشد ولي از عرفيات هيچ نفهمد. بايد استادي را پيدا کرد که عرفيات را براي انسان بگويد. عرفيات يک سري مسايلي است که شايد خلاف شرع نباشد، ولي خلاف عُرف جامعه است و عوام الناس از انجام آنها، توسط ما روحانيون خوششان نمي آيد. ما هم براي اينکه مردم به دين و روحانيت علاقه مند شوند و طرد نشوند بايد اينها را مراعات کنيم. حالا چند نمونه از عرفيات را مي گوييم:

1 دقت در معاشرت با مردم: روحاني نبايد با کسي که به دين و دستورات دين اهميت نمي دهد معاشرت کند (مگر اينکه قصد راهنمايي او را داشته باشد) و نبايد چنين افرادي به منزل او رفت و آمد کنند.

استاد ما آيةا...حاج شيخ علي اکبر برهان(ره) مي فرمود: روزي به خانه رفتم و متوجه شدم که عده اي ميهمان از طرف آشنايان و فاميل هاي همسرم، تشريف دارند، و بعضي از آنها بدون رعايت اينکه ما روحاني و آخوند هستيم و مردم از ما بيش از ديگران توقع دارند، با ظاهري شرعي ولي نامتناسب با عرفيات طلبگي ما، حضور داشتند، لذا به اهل بيت گفتم که براي آنها توضيح دهند که متوجه بشوند، و آنها هم الحمدلله متذکر شدند و بعد از اين جريان هر وقت به منزل ما مي آيند عرفيات را رعايت مي کنند.

2 خريد اجناس: در خريد کردن براي منزل دقت کن که مورد سؤ تفاهم از سوي مردم واقع نشوي. آيةا... سيدمحمدکاظم يزدي(ره) مي فرمود: هميشه از يک قصابي گوشت نخريد، مي گويند اين آخوندها چقدر گوشت مي خورند.
يا مثلاً يک روحاني حتي المقدور سعي کند که کمتر با همسرش در خيابان راه بيفتد و به خريد برود. به مغازه هايي که چيزهاي گران قيمت مي فروشند نرود؛ مثلاً به بنگاه هاي ماشين فروشي و فروشگاه هاي تلويزيون و غير ذلک.

اگر هم نيازي داشت مي تواند محارم خود يا افراد مورد اطمينان و با تجربه را بفرستد. نقل مي کنند که يک روحاني با همسرش، وارد فروشگاه لوازم آرايش بانوان شده و پس از انتخاب يکي از اقلام آن، و در خارج از فروشگاه و بدون توجه به اطراف خود، آن را به همسرش نشان مي داد که کداميک بهتر است، در حالي که اين عمل مي تواند در اذهان مردم نسبت به مقام روحانيت اثر بدي داشته باشد، لذا طلاب محترم بايد اين گونه امور را رعايت کنند.

3 به هر مکاني نرود: روحاني هر جايي نبايد برود، هر جايي نبايد بنشيند. مثلاً کنار خيابان روي جدول ننشيند يا در مکان هاي عمومي و پر رفت و آمد، يا جايي که همه روي زمين نشسته اند، بالاي صندلي ننشيند و اگر مجبور بود بنشيند در نشستن هم مراعات کند، مثلاً يک پا را روي پاي ديگر نيندازد. و همچنين نبايد دست زن و بچه را بگيرد و برود پارک يا شهربازي يا سينما. يا برود ساندويچي و يک ساندويچ بگيرد و پشتش هم نوشابه بخورد. البته اين گونه امور حرام نيست ولي بعضي از مردم اين اعمال را از ما روحانيون توقع ندارند، لذا ما بايد رعايت عرفيات طلبگي را بکنيم.

4 وضع ظاهري: روحاني بايد از نظر لباس پوشيدن، لباسي ساده و تميز و در عين حال منظم و مرتب داشته باشد و خداي نکرده لباس هايش چرکين نباشد و بوي عرق ندهد.

 

 



تاريخ : شنبه 11 مرداد 1393برچسب:, | 19:59 | نویسنده : م.ش |
 

1-آمادگی برای اوج گرفتن: همه طلبه های جدیدالورود به حوزه شرایطی کمابیش یکسان دارند، همه آنها از استعدادی متوسط برای درس خواندن برخوردار هستند، همه آنها می توانند فیلسوف، کلامی، فقیه و.... شوند نکند بعد از سالها از دوستان که الان در یک سطح هستیم عقب بمانیم، از نظر رشد کمالات معنوی همه دارای استعداد هستند نکند برخی با تقوا شوند و ما بمانیم، همه دارای انگیزه قوی هستند نکند بمرور ،‌ انگیزه های ما فروکش کند، خلاصه اینکه همه چیز مهیا است و انتخاب ادامه راه با خودمان، پس باید با تلاش مستمر در راه تهذیب و تحصیل قدم برداریم.

 

2-پرهیز از افراط و تفریط: سالهای اول طلبگی همراه با افراط وتفریط است بهتر است همه چیز در جای خودش باشد و تعادل برقرار شود برخی بصورت افراطی رو به مسائل اخلاقی می آورند نماز شب طولانی، ذکرهای زبانی و سختگیری های عجیب و غریب که البته با دلزدگی همراه است و ممکن است تبعاتی داشته باشد بهتر است به انجام واجبات و ترک محرمات اهتمام بیشتری شود و در کنار آن برخی مستحبات انجام گیرد. برخی بصورت افراطی درس خواندن را در پیش می گیرند و می خواهند یکساله آیت الله شوند که خستگی زودرس را بدنبال دارد، پس بهتر است عبادت، درس، ورزش در کنار هم مورد توجه قرار گیرد.

 

3-انتخاب هم حجره ای: حجره مانند خانه انسان است باید با کسی هم حجره بود که از نظر سطح فرهنگ و درس و البته فکر نزدیک هم باشد تا بتوانند با هماهنگی بهتری ادامه مسیر دهند انتخاب درست هم حجره ای در زندگی و آینده یک طلبه نقش بسیار موثری دارد و طلبه می تواند با سکون درونی در حجره ساکن شود. بهتر است در طول روز و شبها در حوزه ماند چرا که تجربه نشان داده است کسانی که همیشه در رفت و آمد بین حوزه و خانه هستند بمرور دچار مشکلاتی در درس و دیگر موارد می شوند.

 

4- انتخاب هم مباحثه: درسهای اصلی از قبیل صرف و نحو که پایه دروس دیگر هستند حتما باید مورد مباحثه قرار گیرند تا هم مورد فهم دقیق قرار گیرند و هم اینکه ماندگاری بیشتری را در ذهن داشته باشند، طلبه هایی که بحث نمی کنند در پایه های بالاتر به مشکل بر می خورند، هم مباحثه باید در سطح نزدیک به خود طلبه باشد، بالا بودن سطح هم بحث باعث می شود او نقش استاد را برای انسان بازی کند و این اثر مباحثه را از بین می برد و طلبه را ضعیف می کند پایین بودن سطح هم بحث نیز تمام وقت انسان را صرف تفهیم مطلب به او می کند و خود طلبه نمی تواند استفاده ای کند. مباحثه باید کاملا منظم باشد و بهتر است تعداد نفرات سه باشد. طلبه ها بهتر است درسهای هر روز را مرتب بخوانند و از تلمبار شدن درسها جلوگیری کنند چرا که از نظر روانی پایه اول بسیار تعیین کننده است.

 

5-ارتباط با خانواده: ارتباط و رفت و آمد با خانواده از نظر روحی و روانی بسیار مهم است خصوصا طلبه هایی که سن کمتری دارند از نظر عاطفی نیاز بیشتری به حمایت خانواده دارند از این رو بهتر است رفت و آمد با خانواده بصورت مستمر برقرار باشد، برخی از طلبه ها با ورود به حوزه در رفتار با خانواده افراط کاری هایی را انجام می دهند مثلا به پدر گیر میدهند که مثلا چون خمس نمی دهی پس مال و زندگی شبهه دار است و در خانه غذا و چایی نمی خورند، یا مثلا همه اعضای خانواده را متهم به رعایت نکردن موازین اسلامی می کنند به خواهر خود گیر می دهند به مادر تذکراتی می دهند، اگر چه داشتن دغدغه اصلاح اطرافیان بسیار خوب است اما فهم ناقص از اسلام و عمل بر اساس این فهم پسندیده نیست پس بهتر است حتی اگر اطرافیان اشتباهاتی دارند بمرور و با روش هایی مناسب به آنها گوشزد شود، برخی از طلاب با طلبه شدن رفت و آمد خود را با خویشاوندان کمرنگ یا قطع میکنند که این مساله در آینده و در شان و منزلت اجتماعی طلاب مسائلی را ایجاد می کند که جبران کردن آن سخت است پس بهتر است رفت و آمدها با شیب ملایمی ادامه داشته باشد ضمن آنکه طلبه تافته جدابافته نیست بلکه یکی از آنها است و نباید خود را از آنها جدا کند.

 

6-دوری از طلبه های بدبین: برخی از طلبه های پایه های بالاتر که معلوم نیست خود چه وضعیتی دارند از عالم و آدم انتقاد می کنند مدیر را متهم به بی تدبیری می کنند و شان و منزلت او را در چشم طلبه های  پایه اول پایین میاورند، اساتید را بیسواد نشان می دهند ، همیشه مدرسه خود را با مدارس شهرهای دیگر مقایسه می کنند و مدینه ای فاضله از مدارس دیگر می سازند که نتایج آن، بدبینی طلبه های پایه اول به مدیر و اساتید و درس است و افت تحصیلی را بدنبال دارد، بهتر است طلبه ها با نگاه مثبت و با استفاده از شرایط و امکانات موجود در راه ارتقاء خود بکوشند چرا که در آینده می توانند ادامه دروس را در قم پیگیر باشند. ضمن آنکه باید توجه داشت که بسیاری از طلبه های موفق در سطوح بالا مقدمات را در شهرستانها خوانده اند.

 

7-دوری از حاشیه ها: برخی از طلبه های پایه اول بمحض ورود به حوزه با نگاه آرمانی می خواهند حوزه و محیط را عوض کنند، اینها بجای درس خواندن وقت خود را با این سوژه های حاشیه ای پر می کنند و از نظر درسی افت می کنند و بعدها می فهمند که نگاه خودشان اشتباه بوده است یا اینکه نگاهی واقعی به مسائل نداشته اند، برخی از طلبه ها هم علاقمند هستند در کارهای فرهنگی و دیگر فعالیتهای حوزه نقشی داشته باشند بهتر است طلبه ها کمتر دنبال این حواشی باشند، باید این دسته از طلبه ها بدانند که بهترین راه اصلاح حوزه این است که خودشان درس بخوانند و تقوا پیشه کنند که تاثیر این کار بهتر از برخی از کارهای به اصطلاح فرهنگی است.

 

8- واکنشهای اطرافیان: با ورود طلبه به حوزه واکنشها آغاز می شود برخی ها تشویق می کنند مثلا میگویند حتما دروس حوزوی را باید تا آخر خواند ، برخی می گویند مسئولیتش سخت است، برخی نیز بذر ناامیدی می کارند و می گویند بهتر است درس را ادامه بدهی این حکومت رفتنی است، برخی نیز آشنایی چندانی با روحانیت ندارند و با کنجکاوی مسائل را دنبال می کنند، البته برای برخی نیز اسباب خنده درست می شود چرا که می توانند طلبه نوجوان را دست بیندازند و تفریح کنند، واکنشها اگر چه می تواند تاثیری اندک داشته باشد اما برای طلبه ای که مدتها تحقیق کرده و آگاهانه راه خود را انتخاب کرده است این حواشی نمی تواند خدشه ای ایجاد کند.

                          



تاريخ : شنبه 3 خرداد 1393برچسب:, | 22:6 | نویسنده : م.ش |
صفحه قبل 1 صفحه بعد